Dieta przeciwzapalna

Dieta przeciwzapalna wg. dr Rajani Katta – zalecenia

Poglądy przedstawione w tym artykule są poglądami dr Katty i w żaden sposób nie odzwierciedlają przekonań lekarzy specialistów od sarkoidozy. Te zalecenia żywieniowe nie zostały zweryfikowane ani zatwierdzone przez lekarzy pulmunologów. Wszelkie zmiany w diecie powinny być wcześniej skonsultowane z lekarzem.

Spożywanie właściwych pokarmów jest jednym z kluczowych czynników wpływających na ogólny stan zdrowia. Jest to szczególnie ważne dla osób cierpiących na stany zapalne.

Wiemy, że pacjenci z sarkoidozą mają zwiększony poziom stanu zapalnego w organizmie. Wiemy również, że może to zwiększać ryzyko wystąpienia innych ogólnoustrojowych stanów zapalnych, takich jak wysokie ciśnienie krwi (nadciśnienie) i choroby płuc.

W związku z tym pojawia się jedno często zadawane pytanie: czy dieta może pomóc? Chociaż nie przeprowadzono wielu badań na temat diety i sarkoidozy, wiele badań dotyczyło roli diety w innych stanach zapalnych. Obecnie wiemy, że pewne wzorce żywieniowe mogą obniżyć poziom stanu zapalnego w organizmie. Na przykład, wiele badań wykazało, że pewne wzorce żywieniowe obniżają poziom białka C-reaktywnego. Cząsteczka ta znajduje się w krwiobiegu i jest używana do pomiaru poziomu stanu zapalnego w organizmie.

Jakie są te wzorce żywieniowe i co mają ze sobą wspólnego?

Niezależnie od tego, czy jest to dieta oparta na kuchni (śródziemnomorska, nordycka), czy na wytycznych (dieta DASH, dieta MIND), w swojej istocie te wzorce żywieniowe koncentrują się na pełnowartościowej żywności. Skupiają się na diecie, która zawiera dużo owoców, warzyw i innych pokarmów roślinnych (w tym ziół, przypraw, orzechów i nasion).

Albo jak ja to lubię mówić: dużo warzyw i owoców, ostrożnie z mięsem i serem, z dala od cukru i rafinowanych węglowodanów. 

Jest to obszar mojego szczególnego zainteresowania. Jestem dermatologiem i przez lata byłam pytana przez moich pacjentów: jakie produkty powinnam jeść, aby pomóc mojej skórze? I zapobiec innym problemom?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, zapoznałem się z pracami wielu badaczy i naukowców. Opublikowałam już wiele artykułów medycznych na temat związku między dietą a różnymi schorzeniami skóry. 

Okazuje się, że odpowiednia żywność może mieć ogromny wpływ na wiele różnych układów organizmu.

Po zapoznaniu się z tymi badaniami naukowymi, okazało się, że istnieje kilka wspólnych wątków. Pomogło mi to stworzyć zestaw wytycznych, które sprawdzą się w przypadku moich pacjentów z różnymi rodzajami schorzeń skóry.

Oto trzy najważniejsze zasady:

  • Jedz moc
  • Powstrzymaj skoki cukru
  • Powstrzymaj sabotaż skóry (i zdrowia)

Dokonując codziennych wyborów żywieniowych, warto pomyśleć o tych wytycznych.

Jedz moc oznacza wybieranie pokarmów, które zawierają silne składniki odżywcze. Te składniki odżywcze to przeciwutleniacze znajdujące się w owocach i warzywach, a także w ziołach i przyprawach. Dzieje się tak, ponieważ przeciwutleniacze zawarte w żywności są potężnymi czynnikami w walce z zapaleniem. Podkreślam również moc tłuszczów, takich jak te znajdujące się w orzechach, awokado i tłustych rybach, ponieważ składniki odżywcze, takie jak kwasy tłuszczowe omega-3, również mają silne działanie przeciwzapalne.

Jeśli chodzi o węglowodany, pomyśl o węglowodanach energetycznych, a nie o węglowodanach pustych. Węglowodany energetyczne, takie jak pełne ziarna, fasola i soczewica, dostarczają dodatkowych włókien, białka i przeciwutleniaczy. Puste węglowodany, takie jak białe pieczywo, biały ryż i biały makaron, pozbawione są tych składników odżywczych.

Ważne jest również, aby pomyśleć o pokarmach, które mogą pomóc zasiedlić nasze jelita „dobrymi” bakteriami.  Żywność probiotyczna to taka, która zawiera żywe, aktywne kultury „dobrych” bakterii. Badania sugerują, że te pożyteczne bakterie w naszych jelitach mogą pomóc w zmniejszeniu ogólnego stanu zapalnego. Ważne jest również, aby karmić te bakterie odpowiednim rodzajem pożywienia. Prebiotyki to pokarmy, w tym warzywa pełne błonnika, które pomagają tym dobrym bakteriom dobrze się rozwijać.

Kładę również nacisk na unikanie skoków poziomu cukru. Co mam na myśli mówiąc o skokach cukru? Niektóre produkty spożywcze, takie jak te z dodatkiem cukru, mogą powodować szybki wzrost poziomu cukru we krwi. Jest to tak zwany skok cukru, który może sprzyjać powstawaniu stanów zapalnych. Nie chodzi tylko o cukry dodane – również inne pokarmy mogą powodować skoki cukru. 

Autor: Dr Rajani Katta jest dyplomowanym dermatologiem i autorką licznych wykładów i artykułów na temat skóry i diety. Jest członkiem wydziału klinicznego Baylor College of Medicine i dostarcza informacji opartych na dowodach naukowych, aby wzmocnić pozycję pacjentów na stronie www.SkinAndDiet.com.